3D-NELIPYÖRÄSUUNTAUS

Autokorjaamo Car Clinic tarjoaa:
Autokorjaamo tarjoaa 3D-Nelipyöräsuuntauksen.

(myös kolarin jälkeen)
Hinta normaalisti 85€
Korjaessa auton meillä palvelun hinta on vain 65€
Henkilö- ja pakettiautojen ohjauskulmien säädöt ja tarkastukset!

Käytössämme on HOFMANN GEOLINER 650 XD , 3D – pyöränsuuntauslaite tarkkaan mittaukseen.

Se on suosittu 3D pyöränsuuntauslaite, jolla on mahdollista mitata ohjearvot 2 minuutissa! Hofmann :nin liikkuva kamerahissi mahdollistaa työskentelyn parhaassa työasennossa.
Tarkastuksesta ja säädöstä annetaan asiakkaalle aina mittauspöytäkirja.

mittauspöytäkirjan näyte

Meillä on kaikkien autovalmistajien (O.E.M.) pyöränkulmien ohjearvot käytössämme ja päivitämme sitä jatkuvasti.

Lisäksi saat meiltä alustan/jousituksen muutostöiden jälkeen vaadittavat pöytäkirjat muutoskatsastusta varten (Trafi/176770/03.04.03.03/2016: 3.2.2).

Palvelumme on nopeaa ja laatu.

 

 

Renkaat oikeaan asentoon huippukalustolla!
Renkaiden epätasainen kuluminen on usein merkki virheellisistä ohjauskulmista. Jo pieni virhe voi lyhentää renkaan käyttöikää merkittävästi. Myös mekaaniset osat auton akselistossa ja jousituksessa kuluvat ja rasittuvat väärällä tavalla ja voivat vaurioitua.

Väärä pyörien suuntaus voi myös lisätä renkaiden vierintävastusta ja näin lisää auton polttoainekulutusta. Myös auton ajo-ominaisuudet kärsivät virheellistä renkaiden asennosta.

 

Käytännössä nelipyöräsuuntaukseen kuuluu seuraavien kolmen kulman säätäminen:

*Camber-säätö.
Camber-kulma tarkoittaa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välistä kulmaa tarkasteltaessa ajoneuvoa edestä. Camber-kulman säätäminen muuttaa ajoneuvon pitoa sekä suoraan ajettaessa että kaarrettaessa; yleisesti ottaen mitä pystysuorempi kulma on, sitä parempi pito saavutetaan suoraan ajettaessa. Negatiivinen camber-kulma parantaa pitoa kaarteissa ja jarrutettaessa ja vähentää renkaiden kulumaa. Positiivinen camber-kulma vähentää käsiteltävyyttä tiellä, minkä takia sitä ei juuri näe normaaleissa ajoneuvoissa. On huomioitava, että kaikissa ajoneuvoissa camber-kulmaa ei ole ylipäätään mahdollista muuttaa.
*Caster-säätö.
Caster-kulma tarkoittaa ohjauskulmaa eli renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välistä kulmaa tarkasteltaessa ajoneuvoa sivulta. Myös caster-kulma voi olla positiivinen tai negatiivinen. Caster-kulman kasvattaminen positiiviseksi tekee pyörän kääntämisestä hankalampaa, paitsi jos autossa on ohjaustehostin. Toisaalta se vakauttaa pyörää nopeasti ajettaessa, pitää sen paremmin suoralla ajolinjalla ja toisaalta lisää pyörän kallistumista kaarrettaessa, mikä parantaa kaarreajoa. Negatiivista caster-kulmaa näke lähinnä vanhoissa autoissa, joiden käyttävät rengastekniikat ja korin dynamiikka voivat edellyttää sellaista.

*Aurauskulmien säätö.
Aurauskulma tarkoittaa renkaiden suuntaa verrattuna ajoneuvon keskilinjaan. Myös aurauskulma voi olla negatiivinen, jolloin pyörät osoittavat poispäin ajoneuvon keskilinjasta tai positiivinen, jolloin ne osoittavat ajoneuvon keskilinjaa kohti. Negatiivinen aurauskulma lisää renkaiden kulumaa, mutta parantaa vasteaikaa. Positiivinen aurauskulma taas parantaa auton vakautta erityisesti ajettaessa suoralla ajolinjalla suurella nopeudella.
Nelipyöräsuuntauksessa huomioidaan kaikkien edellä mainittujen säätö. Suuntaus suositellaan tehtäväksi aina renkaiden vaihdon yhteydessä tai ajoneuvon ohjekirjassa määritetyllä vaihtovälillä, mutta vähintään 2-3 vuoden välein. Sitä ei kannata lykätä, sillä parantunut ajomukavuus, helpompi hallittavuus ja renkaiden vähäisempi kuluma ovat kaikki merkittäviä etuja päivittäisessä ajamisessa.

 

 

YLEISIÄ VIRHEITÄ JA NIIDEN OIREITA :

Mistä tietää, ovatko aurauskulmat pielessä? Olemme koonneet yhteen yleisiä virheitä ja merkkejä väärästä pyöränkulmien säädöstä.

1.Auto puoltaa oikealle tai vasemmalle.
Yksi pyöränkulmien ja ohjauskulmien säädön tärkeimmistä tavoitteista on juuri ehkäistä ajoneuvon puoltamista. Jos tätä tapahtuu säädön jälkeen, on jotain mennyt pieleen. Mitä enemmän puoltamista tapahtuu, sitä enemmän säätö on pielessä. Ongelmiin on syytä puuttua ajoissa jo liikenneturvallisuudenkin takaamiseksi.
2.Nelipyöräsuuntaus:
Ratti vinossa. Jos ratti on vinossa pyöränkulmien säädön jälkeen, syy löytyy todennäköisesti raidetankojen säädöistä. Oikealle päin vinoutuminen viittaa siihen, että pyörät ovat vinossa vasemmalle, ja toisin päin. Säätö on syytä uusia erityisesti silloin, jos vinoutuma on suuri.
3.Löysä ohjausvaste.
Jos ohjauspyörän kääntäminen tuntuu löysältä, pyörien suuntauksessa lienee jotain vialla. Hoida ongelma kuntoon, sillä pidempi vasteaika ohjauspyörää kääntäessä kasvattaa onnettomuusriskiä.
4.Ohjauspyörä tärisee.
Renkaan suuntaus voi olla pielessä tai ne voivat olla epätasapainossa. Joskus syy voi kuitenkin löytyä muualta.
5.Ajo on epätasaista.
Tämä on yleisoire, joka voi viitata myös suuntausongelmaan. Toisaalta syynä voivat olla esimerkiksi jousituksen viat. Jos autossasi on ilmajouset, lue täältä, miten ilmajousitus toimii.
6.Rengas kuluu ulkoreunasta / -reunoista. Aurauskulmien säätö voi olla vinossa, mutta myös liian matala rengaspaine voi aiheuttaa ulkoreunan nopeampaa kulumaa.
7.Rengas kuluu sisäreunasta.
Tämä hyvin yleinen ongelma johtuu usein negatiivisesta auraus- tai camber-kulmasta.
8.Rengas kuluu keskeltä.
Tämä viittaa todennäköisimmin liian täyteen renkaaseen, harvemmin aurauskulmien väärään säätöön.

P.s. joskus epätasainen kuluminen on mahdollista pitkien ajomatkojen vuoksi, kun renkaat ovat tyhjiä, tai raskaiden kuormien usein kuljetettaessa

9.Diagonaalinen tai epätasainen kuluma. Onhan renkaan pyörimissuunta oikein? Tämä ja ohjauskulmat on syytä tarkistaa ensimmäisenä.
10.Renkaiden erikoiset äänet. Vinkuminen kiihdyttäessä tai ohjausliikkeitä tehtäessä voi viitata renkaiden vääränlaiseen suuntaukseen. Yleisempi syy on kuitenkin kuluneet jarrupalat, joten tarkista nämä ensin.

mittauspöytäkirjan näyte